السبت، 06 يوليو 2024

02:57 م

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

ERGdevelopments

حزب العدل: تصريحات عمرو أديب عن دعم مرشحي الرئاسة «ليست قانونية»

حسام حسن امين التنظيم

حسام حسن امين التنظيم

أحمد المقدامي

قال حسام حسن أمين التنظيم بحزب العدل إن تصريحات الإعلامي عمرو أديب حول دعم بعض الأحزاب لمرشحي الانتخابات الرئاسية كانت تصريحات سياسية وليست قانونية، موضحًا أنه لا يوجد مانع قانوني من دعم الأحزاب لمرشحي الرئاسة.

وأضاف "حسن" في تصريحه لموقع "الجمهور" أنه من حق الأحزاب دعم اي مرشح طالما أعلن عن ترشحه رسميا وهذا لا يخالف الدستور أو القانون ويحدث في كل مكان في العالم، مؤكدا على أنه من حق المرشح إقامة المؤتمرات و تلقي الدعم من الأحزاب، والقيام الجوالات بالمحافظات، بل من حق الداعمين لأي مرشح إقامة المؤتمرات الداعمة لمرشحهم بدون وجوده فيها، وكلها أمور قانونية ودستورية.

وكان الإعلامي عمرو أديب علق على خبر تأييد الأحزاب للمرشحين في الانتخابات الرئاسية المقبلة عبر إذاعة حلقة برنامجه الحكاية المذاع على قناة MBC مصر، قائلا: «بلاش الحركات البلدي دي !»

وأضاف أديب، «أنا للأسف تاني هستشهد بأردوغان وبلاش الكلام بتاع التجربة الديمقراطية لم تنضج في مصر حتى الآن احنا المفروض نشوف هنعمل ايه؟ أصل خلاص مبقاش فاضل كتير! هي كلها 3 شهور ! يا أما بقى لو انتو ناويين تطربقوها ! ارجوكم بلاش فكرة الـ delet! انا مشوفتش حد من المعارضة بيقول هيعملها إزاي بشكل طبيعي ودة كلهم ! كلهم! والمرة اللي فاتت اتطربقت والناس وقفت في الميدان وراح جاي الباشا واخدها وجري وقال حكم إخوان! انا لم ولن أقول لحضرتك اختار مين اختار اللي انت عايزه وسأكون بقدر الإمكان رقيبا أن ميكونش فيه حركات بلدي من بتاعة زمان! احنا مش محتاجين دة ! مصر بلد محترمة!».