السبت، 05 أكتوبر 2024

05:22 م

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

بسمة وهبة لمنتقدي مشاري راشد: "اتقوا الله.. ربنا خلق الناس طبقات"

بسمه وهبه

بسمه وهبه

محمد على 

A A

دافعت الإعلامية بسمة وهبة، عن الشيخ مشاري راشد، بعدما تعرض للانتقادات بسبب ظهوره في سيارة فارهة، قائلة: "تعرض لحملة هجوم تدور حول الزهد، البعض قال له بيع العربية وتبرع بأموالها للفقراء، وتعليقات غريبة كلها طعن في أخلاقه وبها حقد مش عتاب".

وأضافت "وهبة"، خلال تقديم حلقة اليوم، الإثنين، من برنامج "90 دقيقة"، على قناة "المحور": "ملناش حاجة عنده، كأن الناس مستكترة نعم ربنا عليه، ولازم وقفة عشان اللي حصل أكبر من صور مشاري راشد، للأسف نتحدث عن ظاهرة عامة تعبر عن خلل اجتماعي وأخلاقي وديني".

وتابعت: "هناك وحش اسمه الحقد متمكن من قلوب البعض، وأصبح كل هدفهم وإحساسهم إنهم مستكترين نعم ربنا على خلقه، ومعترضين على إرادة الله، وما حدث مع الشيخ مشاري راشد تكرر مع رجال دين في الوطن العربي من قبل، فعندما يظهرون بمظهر جيد او ملابس رائعة أو سيارة فارهة يتعرضون للهجوم أو الانتقاد وكأن رجل الدين ليس بشرا، وليس من حقه التمتع بنعم الحياة التي منحها الله له.. مين اللي فهمكم إن رجل الدين لازم يكون فقير وحافي وماشي بجلابية مقطعة ويشحت ويركب جمل أو حمار أو توك توك، عيب اللي بتعملوه اتقوا الله.. ربنا خلق الناس طبقات، ودي حاجة مش في ايده، مش معاه عصاة سحرية عشان يلبس برندات".

search