الخميس، 11 يوليو 2024

01:23 م

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

ERGdevelopments

قبل مهرجان الجونة.. عمرو عبدالعزيز: شغلك سبب شهرتك مش فستانك"المفتوح"

عمرو عبدالعزيز

عمرو عبدالعزيز

رحاب عنتر

بالتزامن مع انطلاق مهرجان الجونة السينمائي بدورته السادسة، عبر الفنان عمرو عبدالعزيز عن استيائه من فنانات يرتدين فساتين مثيرة، خلال فعاليات المهرجانات الدولية، مشيرًا إلى أنها لا تمت للشياكة بصلة.

وأعتادت بعض فنانات الوطن العربي على إثارة الجدل وتصدر التريند في مثل هذه المهرجانات، بشكل متعمد للفت الإنتباة وتوجية عدسة الكاميرات عليهن، ليس بأعمالهن الفنية بل بما يرتدين من فساتين مثيرة.

وعليه وجه الفنان عمرو عبدالعزيز نصيحة للفنانات اللاتي ترتدين فساتين “مفتوحة”، في المهرجانات والمناسبات العامة، ما يعرضهن للهجوم من الجمهور العربي، مشيرًا أن سبب شهرة الفنانة عملها وليس ما ترتديه.

وانتقد الفنان عمرو عبدالعزيز أيضًا استعراض الفنانات للفستان العاري، بالتصوير على "الريد "كاربت من كل الزوايا، للفت الانتباة وإثارة الجدل وتصدر التريند، مؤكدا أن الفن ليس كذلك، وأن العمل الفني العامل الأساسي في الشهرة وليس الفستان المفتوح.

 وضرب عمرو عبدالعزيز مثالًا للإحتشام بالفنانات منى زكي وياسمين عبدالعزيز، لإختيارهن فساتين “مقفولة ” ورغم ذلك هن من أكبر نجمات الوطن العربي، مؤكدًا أن الفنان يكتسب شعبيته بعمله وما يقدمه لجمهوره، وليس بالملابس المفتوحة.

وكتب الفنان عمرو عبدالعزيز عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: «نصيحة اخوية يا حبيبتى يا حبيبه قلبي، والله العظيم شغلك هو اللي بيتكلم عنك مش فستانك المفتوح لحد لوزك، للأسف انتي فاكرة انك كده جامدة والناس كلها هتعرفك و هتبقى مشهورة، خالص والله العظيم هما لو اتكلموا هيتكلموا عن فستانك الأوفر مش عليكى، والدليل ان أكبر نجمات مصر زي مني زكي و ياسمين عبد العزيز و هبه مجدي وغيرهم كتير، بيروحوا بفستانين سوارية حلوة وشيك ومقفولة عادي جدًا، بس انتي بعد  ما تقفي ع الريد كاربت و تتصورى بكذا شكل و من كل الزوايا، عشان تستعرضى الفستان العريان قوي الأوفر قوي ويصوروكي عشان يتكلموا بعد كده مش بيقولوا مين الفنانة دي، لا بيقولوا مين الرخيصة دي، نصيحة اخوية أما تروحي مهرجان وانتي مش معروفة أصلًا ولسه بتبتدي مشوارك، لو اهتميتي بشغلك ربع ما بتهتمي بفستانك الأوفر، صدقيني هتوصلي وهيتكلموا عنك بشياكة.. ها بشياكة».

وتفاعل متابعو عمرو عبدالعزيز مع المنشور، وجاءت التعليقات: «منه لله عم فخري في جاءنا البيان التالي لما قال عشان توصل لازم تقلع»، وأضاف آخر: «مسيو چاك هما عايزين يتشهروا قبل الشغل فالشهرة تجيب شغل».

وعلق ثالث: «عشان ياسمين عبد العزيز ومنى زكي واللي زيهم محترمين وعندهم رجاله محترمين في النهايه ربنا يهدينا ويهدي الجميع بس انت الله ينور عليك»، وعلق آخر: «لا معلش بقي في مجموعه مخرجيين ومنتجين بيحبو القرف ده ويرموه علينا وخصوصا ف رمضان اي حاجه مثيره للجدل يرموهالنا ف مسلسل ولا فيلم واخرهم المقرف اللي كان مبهدل تيك توك قذاره وجابوه ف مسلسل انما دي هيتقال حريه شخصيه هو فعلاَ كده بس مش فرض عليا ولا انه يتعرض للناس ف بيوتها»، وقال آخر: «ماهي لو فنانه وعندها فن اصلا مش هتعمل كده هي بتعوض نقص الفن عندها باستعراض جسمها و فستانها ربنا يهديهم».