السبت، 05 أكتوبر 2024

11:20 ص

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

عايزها حرشه ..عليك وعلى لحمة الرأس .. لكن احذر !!

لحمة رأس

لحمة رأس

ماجدة إبراهيم

A A

الحلويات مش دائما طعمها مسكر… أحيانا بتبقي حادقة.. ويا سلام لو كانت حرشة.. ولأننا شعب له مزاج خاص في الأكل ..مش بنسيب ولا جزء من أجزاء العجل خصوصا الرأس اللي ليها أكثر من طريقة عمل مميزة في مطبخنا..
وبمجرد ما ندخل بلحمة الرأس المطبخ بنخرج بما لذ وطاب من الشوربة واللحمة المحمرة بالثوم والبصل والسمنة البلدي..
بس في الأول خلينا نعرف جسمنا ممكن يستفيد أو يصيبه ضرر إزاى من الأكلة الدسمة دي...


فوائد لحمة الرأس


لحمة الرأس من أنواع اللحوم المميزة، واللي بتحتاج لطباخ محترف، يعرف إزاى يتفنن في أصنافها، خصوصا إن ليها طرق كثيرة لطبخها حول العالم ..


والبداية دائما في مصر بيطلقوا عليها "حلويات اللحمة" وهي جزء مخصص وسعرها أرخص مقارنة بالأنواع الأخرى من اللحوم مثل البتلو والكندوز وغيرها، بس ده مش بيقلل من قيمتها الغذائية أبدًا، زي ما بيقول الدكتور محمد الحوفي أستاذ علوم التغذية بجامعة عين شمس، اللي منها كالآتي:


القيمة الغذائية للحمة الرأس


قبل ما تأكل لحم الرأس لازم تعرف أن فوائد أكل 100 جرام منها كالآتي :
السعرات الحرارية 190 كالوري
البروتين : 18.1 جرام
الدهون 12.3 جرام
فيتامين ب 4.2 ملي جرام


لحمة الرأس من أهم مصادر البروتين الحيواني الذي يبني عضلات الجسم، ويساعد على زيادة إفراز هرمون النمو للأطفال، كما أنها من اللحوم الأسهل في الهضم، بسبب مادة الجيلاتين الموجودة بها، ولا تسبب عسر الهضم، بل على العكس تكون علاج فعال للالتهابات المعدة.


بالإضافة إلى أنها تحتوى على مادة الفسفور المقوية للأسنان والعظام، والتي تساعد على تنظيف الكليتين، وتنظيم عمليات توليد الطاقة في الجسم، وفضلا عن هذا فهي أقل أنواع اللحوم من حيث الدهون، لذلك هي مناسبة لمن يتبعون حميات غذائية، ولكن الإكثار منها يسبب مشاكل صحية كونها تحتوى على كمية كبيرة من البكتيريا.

search