الخميس، 19 سبتمبر 2024

07:37 ص

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

ماجدة خيرالله:"صوت وصورة" لو اتعرض في رمضان مش هينجح

ماجدة خيرالله

ماجدة خيرالله

رحاب عنتر

A A

هاجمت الناقدة ماجدة خيرالله مسلسل صوت وصورة» أكثر من مرة، عبر حساباتها على مواقع التواصل الاجتماعي، منذ عرض العمل وتفاعل الجمهور معه.

كشفت الناقدة ماجدة خيرالله في تصريحات خاصة لـ«الجمهور»: «أنا قلت قبل كده إن مسلسل صوت وصورة، نهايته سخيفة وفيه تطويل وأحداث مش منطقية، و ده رأيي كناقدة، موقفي مش من أشخاص، موقفي من مسلسل وأحداثه، والدليل على كده إني أشدت بأداء الفنانة فدوى عابد وصدقي صخر ووليد فواز، أنا انقد طريقة تناول الموضوع».

وتابعت ماجدة خيرالله: «مش معنى أن المسلسل طلع تريند يبقى ناجح، مش هو ده المقياس، يعني لو صوت وصورة أتعرض في رمضان ماكانش هيطلع تريند، وممكن يكون ترتيبه بين المسلسلات الثالث أو الرابع، لكن اللي ساعده إنه يطلع تريند، إنه اتعرض لوحده مفيش مسلسلات اتعرضت معاه».

وأضافت ماجدة خيرالله: «أنا مش فارق معايا، حتى لو صناع العمل انزعجوا ده شغلي ورأيي كناقدة، أنا ماليش خلافات مع حد فيهم، أنا شفت عمل فني سيء للغاية، وطلبت من المؤلف أنه يقرأ كتير عشان يعرف يقدم عمل بالشكل ده».

يُذكر أن، ماجدة خيرالله وصفت نهاية مسلسل «صوت وصورة» بأنها أسخف نهاية لمسلسل، كما طالبت السيناريست محمد سليمان عبد المالك بألا يعيد نفس التجربة في مسلسل زينهم، وأن يقرأ جيدًا مؤلفات الكاتبة الأمريكية أجاثا كريستي.
 

وكتبت ماجدة خيرالله عبر «فيسبوك»: «أسخف نهايه لمسلسل، أرجو ألا يحدث نفس الشيء مع مسلسل زينهم لنفس السيناريست، ونصيحة للكاتب أن يقرأ بجديه وفهم أهم مؤلفات اجاثا كريستي، طبعًا من حق المؤلف أن يحير الجمهور ويكون القاتل مفاجأة، بس مش لدرجه يكون الحل بعيد عن المنطق، وأي حد ماشي في الشارع يكون القاتل لمجرد أنه خارج التوقعات».

search