الإثنين، 09 سبتمبر 2024

04:26 ص

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

تامر أمين يوجه رسالة عتاب لـ«بيومي فؤاد»: تصدرت المشهد بدون مبرر

الإعلامي تامر أمين

الإعلامي تامر أمين

رحاب عنتر

A A

وجه الإعلامي تامر أمين رسالة عتاب للفنان بيومي فؤاد ، بعد كلمته التي ألقاها في نهاية عرض مسرحية زواج اصطناعي بموسم الرياض، وانتقد من خلال إنسحاب محمد سلام من العرض المسرحي تضامنًا مع الشعب الفلسطيني. 

وقال تامر أمين خلال برنامجه «آخر النهار»،ـ المُذاع على قناة النهار: «اللي إنت عملته يا أستاذ بيومي إنك تصدرت المشهد، طواعيه ، وخليت الناس تستفز منك بدون مبرر ومجانًا». 

وتابع تامر أمين: «لو عايز تدافع عن نفسك والمجموعة اللي سافرت واشتغلت، ومحمد أنور اللي أنقذ الموقف بدل محمد سلام، كنت تطلع تقول يا جماعة ده شغلنا، وإحنا ملتزمين تجاه شغلنا، وهذا لا يمنع أبدًا تضامننا وتعاطفنا ودعمنا الكامل للقضية الفلسطينية والشعب الفلسطيني الشقيق، الذي يتعرض للإبادة الجماعية والسفك والقتل كل يوم». 

وأضاف تامر أمين: «أنا سمعت فيديو إعتذار محمد سلام،  مرات وليس فيه أي إهانة لفنه، ورقم إثنين إيه دخل حب أو كره السعودية في القصة؟، وإن لك الشرف تتصور مع مواطن سعودي، النجوم والفنانين كل الناس لها الشرف تتصور معاهم». 

واختتم أمين حديثه قائلًا: «ثالثًا إيه دخل الفلوس في الموضوع؟، ذكر الفلوس هو اللي جاب لك الكلام يا أستاذ بيومي، وأنت غير موفق في هذه النقطة، كلنا بنشتغل عشان الفلوس، ونحب شغلنا ومهنتنا لكن مش مجانًا». 

ويُذكر أن وجه الفنان بيومي فؤاد، رسالة إلى الجمهور الذي انتقد العرض المسرحي «زواج اصطناعي» الذي عٌرض في موسم الرياض بالتزامن مع الأحداث الوحشية التي شهدها قطاع غزة من قبل جيش الاحتلال الإسرائيلي.

وقال «فؤاد» عقب انتهاء العرض: «أنا وكل زملائي دول إحنا بنحبكم وهنفضل طول عمرنا نحترمكم.. كتر خيركم إحنا بنتعب وبنقدم فن مش عشان نيجي نضحك لو الموضوع كدة يبقى فيه فنانين من أيام نجيب الريحاني لغاية محمد أنور المفروض ينتحروا تحياتي لحضراتكم أنا آسف».

وأضاف أن أبطال مسرحية «زواج اصطناعي» تم ظلمهم لأن تم إهانتهم بشكل كبير، موضحًا: «إحنا جايين نقدم فن.. أقسم بالله احنا مش بتوع فلوس.. والله العظيم لو العرض ده اتعمل بدون أجر لمدة 15 يوم كمان هيبقى لينا شرف وفرحانين جدًا.. وسيادة المستشار يعلم ده».