الخميس، 19 سبتمبر 2024

07:53 م

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

الرئيس السيسي: لولا الشركات المصرية لتضاعف الإنفاق إلى 30 تريليون

الرئيس عبد الفتاح السيسي

الرئيس عبد الفتاح السيسي

محمد ممدوح

A A

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الحكومة أنفقت 10 تريليون جنيه لتطوير البنية التحتية من صرف صحي وغيرها من المشروعات، وأنه لولا الشركات المصرية لتضاعف حجم الإنفاق إلى 30 تريليون جنيه.

وأضاف الرئيس خلال فعاليات اليوم الثاني من جلسات مؤتمر حكاية وطن، حتى الإنفاق على مشروع مترو الأنفاق، قائلًا: «قولت لكامل كفايا كدا ونخلي المصريين يعملوا مترو الانفاق ونشتري المكن من الخارج»

وتطرق الرئيس السيسي إلى الانتقادات التي طالت دولة قطر على سبيل المثال خلال تنظيم كأس العالم لكرة القدم، قائلًا: «من حوالي سنة ونص كان في كاس العالم في دولة قطر فالإعلاميين في مصر لأن تم إنفاق 300 مليار دولار لإعداد الدولة، واعتبروا إن دي فرصة للإنفاق وتحويل قطر من دولة لدولة».

وأوضح الرئيس في كلمته، أن «الناس هاجمت الدولة عشان أنفقت 300 مليار دولار، قولتهم دا المبلغ اللي يتصرف عشان تتجهز الدولة مش عشان كاس الكورة، دا المبلغ اللي مفروض يتصرف عشان الصرف الصحي وتتجهز كدولة، الفهم والصح».

وتابع السيسي: «بالمناسبة كامل وهو بيتكلم على السكة الحديد ومترو الأنفاق أنا بقولكوا يا مصريين دي أرصدة مصر، دي أصول لما تييجي تتكلم عن اصل 200 أو 300 مليار، لكن لو اختزلت الرقم دا عشان تخفض سعر التذكرة يبقي بتضيع قيمة الأصل، عشان لو فكرت أشتري المترو واخده منك مش هيشتريه منك عشان أنت بتخفض السعر».

وأنهى الرئيس السيسي، قائلًا: لازم الناس كلها تعرف أن دا جاي قرض يعني سلف، عشان كدا لما بنتلكم كامل بياخد الجانب الجميل، واللي هو اننا نخلي التذكرة متغلاش، لان بصيت علي المشروعات القديمة وبصينا لمترو حلوان عاوز 20 مليار دولار، قولتلك يا كامل لان المترو مبيجيبش تكلفة تشغيله».

search