السبت، 05 أكتوبر 2024

09:25 ص

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

ثورة النساء ضد أحمد الطنطاوي على تويتر

احمد الطنطاوي

احمد الطنطاوي

الجمهور

A A

هبت عاصفة من الانتقادات النسائية على موقع التواصل الاجتماعي "X" تويتر سابقا، ضد المرشح الرئاسي المحتمل أحمد الطنطاوي، بسبب مواقفه المتعلقة بقضايا المرأة والختان.

وكتبت الدكتورة مونيكا حنا أستاذة المصريات والتراث منتقدة طنطاوي قائلة: " طنطاوي قال إن الختان زي عملية اللوز، حتى وإن اعتذر ألف مرة، ديه اقتناعاته اللي كان بيدافع عنها وده رأيه الحقيقي اللي بيوضح انحيازاته الأخلاقية، وموقفه من المرأة والبنات والختان بيوضح بدون أي شك عن أفكاره الحقيقية مهما اتكلم انهاردة، كل ده ملوش قيمة.

بينما كتبت الطبيبة نيرمين عبر حسابها تعليقا على موقف طنطاوي من الانتخابات " أنا بس عايزة أفكركم إن الختان عمره ما اتمنع ولا اتجرم من تحت ولا من مطالبات حقوقية أصلا.. طول عمره بيتمنع من فوق.. والضحايا بيتم إنقاذهم من فوق.. وتشجيعكم ليه على مغازلة الرعاع اللي عايزين حرية تقطيع بناتهم مش هاتغير اي حاجة يعملها تاني لمغازلتهم" .

تعليق الصورة

وأضافت نيرمين في تغريدة أخرى: " ‏نائب منتخب بيحارب قانون بيحمي الصغيرات تقطيع أجسامهن .. معملش جريمة يعني البنات بتروح وتيجي".

تعليق الصورة

وعلقت الدكتورة منى المصرية عبر حسابها قائلة " وكلامه عن الختان وهل قال حاجة عن حقوق المرأة ولا ده مايجيبش أصوات؟"

تعليق الصورة

وأضافت منى في تغريدة أخرى " بس يفتكرو النساء ساعة مايكونو عايزين يلمو اصوات بالظبط زي السلفيين والاخوان لما افتكرو الستات ف قري الصعيد ايام استفتاء مارس وخدوهم عملولهم بطاقة شخصية عشان ينتخبو !"

تعليق الصورة

وكانت الشاعرة المصرية مروة مأمون قد نشرت مقطع فيديو للمرشح الرئاسي احمد طنطاوي خلال فترة عضويته بالبرلمان وهو يهاجم قانون تجريم الختان ويشبه عملية الختان بصراحة استئصال اللوز.

تعليق الصورة

ومن جانبه كان المفكر السياسي والليبرالي مؤمن سلام قد كتب عبر حسابها الرسمي قائلا: " بالنسبة لي إللي بيدعم أحمد طنطاوي متعلمش حاجة من 2011 لحد دلوقتيإللي بيحتقر المرأة عمره ما حيحترم الأمة".

تعليق الصورة
search