الثلاثاء، 17 سبتمبر 2024

03:52 ص

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

رئيس مجلس الإدارة

محمد رزق

رئيس التحرير

أمين صالح

مصطفى أبو سريع: «الأجهر» نقلة كبيرة.. والوسط الفني مش شايف امكانياتى

مصطفى أبو سريع

مصطفى أبو سريع

ندى يوسف

A A

أكد الفنان مصطفى أبو سريع، أن مسلسل «الأجهر» بطولة عمرو سعد، يعد من أهم الأعمال الفنية التي قدمها خلال مسيرته الفنية، مشيرًا إلى أنه بمثابة «نقلة» فنية كبيرة.

وقال «أبو سريع» في تصريحات خاصة لـ «الجمهور»: «الأجهر ده بالنسبالي من النقلات المهمة.. وكنت حابب أثبت إني بمثل حاجات تانية كتير وبعرف أضحك بطرق مختلفة مش بسبب إني دمي خفيف ولذيذ فبضحك».

وأضاف: «فيه فرق بين إني أعمل شخصيات مختلفة زي مثلًا «اسكرينا» مع حمادة هلال، والأجهر والأب الروحي، لو حطينا التلاتة جنب بعض هنلاقي 3 شخصيات بشكل مختلف والتلاتة بيضحكوا».

وأردف: «وهو ده اللي بدافع عنه بقالي فترة، وبحاول أثبته وعارف إنه متشاف أوي من الجمهور، وأنا بنزل الشارع وبشوف ردود أفعال الناس عاملة ازاي، لكن للأسف الوسط الفني بيتغافل عنه».

عتاب الجمهور لـ مصطفى أبو سريع

وأوضح أن الجمهور يوجه إليه العتاب لعدم خوض تجربة البطولة المطلقة حتى الآن، قائلًا: «الناس دلوقتي بتلومني ويقولولي أنت لازم تعمل عمل من بطولتك.. أنت بضحكنا وشاطر.. لكن الوسط الفني بيبقى عاوز ممثل لطيف وشاطر في حتة معينة فبيقدموا كل مرة بنفس الأشكال والشخصيات عشان يستفيدوا منه لكن الفنان نفسه ما بيستفادش».

يذكر أن مسلسل «الأجهر» من بطولة عمرو سعد، درة، عارفة عبدالرسول، سيد رجب، محمد التاجي، ناهد السباعي، مصطفى أبو سريع، نور النبوي، خالد زكي، أنوشكا، أحمد مجدي، محمود قابيل، عمرو عبدالجليل، وهو من تأليف ورشة كتابة، وإخراج ياسر سامي.

search